3 mars 2008

Pelargoner och loppisfynd!

Jag älskar pelargoner, det är en av mina absoluta favoritblommor. Jag trodde knappt det gick att hitta pelargoner så här tidigt förutom i blomsteraffärer, men när jag var på torget i förra veckan så stod det några små söta längt upp på en hylla. Det blev tre vita exemplar som fick följa med hem och de står så fint i en zinkkruka på bänken. Och de doftar helt ljuvligt!

I helgen kände jag för en liten loppisrunda i stan. Först var jag på en riktigt sunkig en som jag inte besökt innan, i en gammal smutsig källare, knappt så jag vågade gå in där själv, och det var första och sista gången jag var där kan jag säga :) Bättre var det på Erikshjälpen, en jättefin stor loppis fylld med fina saker. Jag ville så gärna hitta några gamla flaskor, gärna i blått, och tänkte att det kommer ju inte hända. Men så, på andra hyllan stod det en hel bunt flaskor, och precis en sån jag ville ha, en lite mindre ljusblå flaska, för 5 kronor - tagen! Så glad jag är för min lilla flaska :) Den ska få sällskap av lite fler, större ljusblå och klara flaskor i ett ställ.
Bredvid på bänken står en mysig lykta från Affari, som skiner så fint på kvällarna.






Hihi, ser att på första bilden skymtar min hund som är på språng in från hallen :) Han vill alltid vara med och göra allt som vi gör och gärna hjälpa till lite också. Extra roligt är det när matte ska fotografera, då sitter han jämte och puffar på kameran, när han inte springer framför den förstås :)


Hoppas ni har haft en bra måndag och att ni får en fortsatt fin vecka!

Stor kram! Jenny

41 kommentarer:

husnummer30 sa...

Vad mysig med pelargoner. Har aldrig haft några själv, men i år bestämt mig för att prova. Vet bara inte riktigt vart de ska få plats. Får nog läsa in mig lite på skötselråd innan jag slår till.

Vad tur att du hittade det du ville ha på loppisen! Själv tittade jag in på Fretex och hittade en ganska så fin glasskål på fot, för 400:-!!!! Herregud - vem kommer att köpa den! Man får en helt ny för billigare pris.

Hur som helst...villade bort mig...
Ha en fortsatt trevlig vecka! //Jill.

Kalkstenssommar sa...

Go kväll!
Tack för kommentar hos mig! Det är alltid lika roligt att titta in till dig.

Vilka fina bilder, jag är verkligen imponerad!

Flaskans färg är helt underbar..... mmm vill ha jag med!

Kram L

elin1976 sa...

Å som jeg gleder meg til pelargoniaene kommer i butikken. Mine jeg kjøpte ifjord døde og jeg gleder meg som en unge til å få kjøpt meg nye¨. Det er sommer for meg!
Ønsker deg en fin dag.
Klem fra Elin:O)

Solsjö - Under en vind sa...

Verkligen mysigt dekorerat på skåpet! Vackert att blanda det gamla med det nya! Blir sugen på att köpa lite nya pellisar då jag ser dina...har klippt ner mina och det tar tid innan de är grönskande och blommande igen!

Ha en bra dag! Kram!

Vita maränger sa...

Vad fint det var på skåpet.
Jag har letat och letat pelargoner men har inte hittat några ännu.
Det är såfint med pelargoner särskilt dom vita.
Mysigt hem du har.
Jag måste kika mera.
KRAM

My Lovely Things sa...

Hej!!!

ja det finns verkligen olika sorters loppisar!!!

så fin flaska, jag gillar dem skarpt, jag med!!!

Visst är vita pelargonier ljuvliga...längtar så erter dem..
ha en bra kram anna

Maria sa...

Känner igen det där beteendet hos min hund med, den lilla linslusen!
Kul med loppis, alltid lika kul att fynda. Gillar ljusstakarna!

Radhusdrömmar sa...

Vilka fina fynd du gjort.
Skulle också vilja ha ett par såna flaskor.
Gillar skåpen som ni har.
Vad är det ifrån?

Ha det gott!
Kram Johanna

Anonym sa...

Åh vad alla fyndar fina saker! jag är så shoppingsugen att jag spricker snart! :)
Så fina bilder!!
kram

Jo sa...

Fina bilder och fina fynd! :) Jag har precis lyckats få min sambo att acceptera lite pelargoner hemma. Det är "tant-blommor" enligt honom, men jag är ihärdig så numera står det två vita hemma :) (och fler ska det bli i stugan sen ;) )

Hannis sa...

Du knäpper så himla fina bilder!
Tror jag får öva lite=))
Fint arrangemang på ditt skåp.

Kram Hannis

Lisa på Furutorp sa...

Roligt att du hittade in till min alldeles dagsfärska blogg!
Och vilka fina bilder du visar!
Här kommer jag att hälsa på lite då & då!

Kram
Lisa på Furutorp

IKT i min vardag sa...

Roligt med så bra fynd! Det ser så snyggt ut med den blå färgen på flaskan mot silvret...

Ahhh pelargoner, denna ljuvliga blomma. De är så snygga i zink-krukor.

Kram Linda

Anonym sa...

Fint arrangemang på byrån! Värmeljus är bäst =)
Hjärtat i det förra inläggeet är underbart, har du någon aning om var man kan köpa sådana?

My White Cottage sa...

Vad härligt med pellisar! Är själv jättesugen på ett par ljusrosa mårbacka till köket. De ger en verkligen sommarfeelings!

Härligt när man gör små fynd på loppisar! Flaskan är superfin!! Har inte lyckats hitta mina som jag har i någon flyttkartong någonstan... Men nu när jag såg bilden på din blev jag ännu mer sugen på att fortsätta mitt letande! :)

Ha en fortsatt fin vecka!
Kramar Jenny

Karin i Villa Grå sa...

Hej Jenny!

Vet du hur GO du är? Din kommentar var så rar, jag blev alldeles jätteglad :-)

Vad kul att få se fler bilder från ditt hem! Ditt hem tål verkligen att visas upp. Jag gillar din spegelram, den är sååå läcker *spanar in*

Grattis till att ha hittat den lilla flaskan! Jag menar, hur stor är sannolikheten att man ska springa in i just en BLÅ flaska? Du hade tur och den turen förtjänade du!

Ha en bra kväll, vännen. Snart är det helg!

Kram!

Karin

Jes/Vita villa vila sa...

Å så mycker härliga bilder!!! Vilket härligt loppisfynd & så ljuvligt med pelargoner i vitt! Urgulligt!

Hoppas du får en härlig kväll! Kram! /Jes

Ann-Catrin sa...

Vad härligt inlägg... man blir glad av dina fina bilder..jag gillar oxå flaskor..och din blåa är ju sagolik... vita pelargoner... finns det något snyggare??
Kramar A-C

White Season sa...

Visst är det underbart med de första pelargonerna och vita är så fint. Du har fått vår hemma, så härligt och lite fynd är ju aldrig tokigt :-) Kram kram Malin

DRÖMHUSET sa...

Pelargoner är min favvo här med, lyckades dock inte få tag på fina viiita som du :-D
Vilket vackert stilleben på din skänk och flaskan, vilken härlig blå färg! Loppis är allt bra ibland, fast jag får lite tvättmani när jag kommer hem med sakerna *fniss*

Önskar dig en härlig dag!
Kram Sofie

Södralycke sa...

Vilken fin blå flaska! Man blir alltid glad av pelargoner och loppisfynd :)

Ha det bra!

My White Cottage sa...

Kikar in för att önska dig en skön helg!

Stor kram Jenny

Anonym sa...

hej jenny! tack för din kommentar :) Blir så glad..ja det är helt underbart att ha ett eget hus.. bästa beslutet på hundra år känns det som :)I helgen ska vi måla och sen får jag piffa.. tur man är sambo med en målare :)

Angående pelargoner så har jag köpt vita otroligt fina mårbacka till köket, och rosa mårbacka till sovrummet.. jättelummiga och vackra.. känns så vårigt.. dina pelargoner var toppenfina. känns att det går mor vår nu när solen gassar ute.. men det är fortfarande kallt i luften..

hoppas du får en trevlig helg.

kram sara

Karin i Villa Grå sa...

Buhuuu *gråter så att det skvätter*

Inget nytt inlägg? Nåja... *torkar tårarna* ...det finns ju gamla inlägg att kika på igen så länge ;-)

Ha en underbar helg!

Kram, Karin

C De-sign sa...

Vilka härliga bilder, det är ju ett underbart "stilleben" med din fina flaska på bänken! Närbilden på flaskan är ju helt underbar! Kul när man hittar det man söker på loppisarna! Ha en fin helg!
Kram fr C

NICOLINAS BONING sa...

Snygga och fräscha bilder!
Jag håller ögonen öppna efter Mårbacka-pelargoner just nu,men hittar inte en enda faktiskt:-(
Den sorten brukar jag alltid ha i sovrummet för den nyansen passar så bra in där...älskar man matching så gör man;-)
Kramar/Birgitta

Caroline sa...

Hej Jenny!

Jo, tack jag tror att det gick bra på tentan. Lite svårt att veta om det kommer att räcka, men jag håller tummarna. Det knäppa var att mitt i tentan så gick brandlarmet. Ingen visste riktigt vad man skulle göra, inte ens tentavakterna, så vi satt kvar. Det var en knäpp känsla, för samtidigt som man visste att det kunde brinna så var jag så himla koncentrerad på att få skriva klart tentan. Jag tänkte att i värsta fall så fick jag väl hoppa ut genom fönstret. Som tur var var det falskt alarm...

Vilken fin flaska du fick tag på. Vad härligt att du har blommande pelargoner! :) Jag slängde mina för det hände ingenting med dem, men nu har jag fått nya skott så det gör inget.

Trevlig söndagskväll!

Kram

Caroline

Karin Lindström sa...

Hej!
Vad mycket fint du visat, jag har också haft fullt upp och inte hunnit bloggat så mycket men då är det ju extra roligt att se vad alla har haft för sig.
Jag har en katt och han lyckas också springa förbi när jag fotar, fniss.
Ha en bra vecka, vi ses snart!
Karin

Jes/Vita villa vila sa...

Kikar in & säger hej!

Önskar dig en underbar tisdag vännen & passar på o njuter av alla dina härliga bilder ☺ ☺ ☺

KRAM! Jes ♥

elin1976 sa...

Ønsker deg en fin torsdag.
klemmer fra Elin:O)

My White Cottage sa...

Bara jag som kikar in för att önska dig en skön och härlig helg!

Kramar Jenny

IKT i min vardag sa...

Hejsan!

Kikade bara in för att se hur du har det.

Ha en go fredagkväll!

Kram!

Jes/Vita villa vila sa...

Kikar in & önskar en underbar helg! KRAM Jes ♥

sextiofemman sa...

Hej Jenny!
Hittade din blogg, som jag skulle vilja se mer av.Jättefina bilder.
Är det okej att jag länkar dig.Jag är alldeles ny på detta.

Ha det gott!/Bibbi

Hanna i Det stora grå huset sa...

Vilka oerhört fina bilder du tar! Du är ju jätteduktig!

Önskar dig en fin vecka!
Kram Hanna

Karin i Villa Grå sa...

Nämen hej vännen!

Gissa om jag blev glad när jag såg en kommentar från dig! Var har du hållit hus? Jag har saknat dig och dina inlägg!

Var du än har varit hoppas jag att du har haft det bra; kanske har du helt enkelt tagit en paus från bloggandet och ägnat dig åt det som kallas livet i stället *ler*

Ta väl hand om dig!

Kraaaaam!

Karin

Kalkstenssommar sa...

Hej!
Hoppas allt är bra med dig.

Ville bara kika in o önska dig en lugn o skön påskhelg!

Många kramar L

Ann-Catrin sa...

Hallå!!
Utlottning inne hos mig!!!
var gärna med!
kram a-C

Solsjö - Under en vind sa...

Hoppas att allt är bra med dig!!!

Önskar dig en riktigt skön och mysig påskhelg! Kram!

Anonym sa...

Kikar in med en hel hög med goa Påsk kramar till dig, underbara vän! ♥
Må så gott och en riktigt ~Glad Påsk~ till dig och dina kära.

In my house sa...

Hej tjejen!!!
Har nu kollat igenom hela din blogg,,,, jättefint du/ni har de,,, sååå mysigt och du verkar så himla go....
Ha de bra och gla påsk Kram josse